Koulujen kasvisruokapäivät herättävät kuumia tunteita ja värikästä keskustelua. Sen jälkeen kun Emma Kari teki vuosia sitten aloitteen Helsingin kaupunginvaltuustossa koulujen kasvisruokapäivistä, niin olemme kuullet mitä erikoisimpia puheenvuoroja niitä vastaan.

”Oppilaiden valinnanvapautta loukataan.”
”Mistä kasvavat nuoret saavat proteiininsa?”
”Tämä on ideologista alistamista!”

Onpahan keskustelussa kuultu jopa huolta papuja syövien nuorten ilmavaivoista.

Fakta on kuitenkin se, että ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tarvitsemme muutoksia elintapoihimme ja etenkin kulutukseemme. Lihantuotanto sisältää lukuisia ongelmia. Ensinnäkin se on hirvittävän epätehokasta: lihakarjan syömän rehun sisältämästä energiasta vain murto-osa siirtyy ihmiselle syödessämme näitä eläimiä. Näin ollen jos sama viljelysala, joka nyt käytetään rehuntuotantoon, käytettäisiin suoraan ihmisravinnoksi, riittäisi meillä ruokaa koko maailman väestölle. Lisäksi suurilta tehotiloilta pääsee jatkuvasti vesistöihin lantaa, joka saastuttaa ja rehevöittää ympäristöä. Sademetsiä kaadetaan rehupeltojen tieltä ja kyllä, jopa ne ilmavaivat ovat ongelma – lehmien metaanipäästöt nimittäin.

Ympäristön kannalta meidän tulisi siis siirtyä kasvispainotteiseen ruokaan. Myös tuotantoeläinten huono kohtelu ja ravintosuositukset puhuvat tämän puolesta. Mutta kuinka siinä onnistutaan? Muutosaalto on jo alkanut vahvasti, sillä en olisi voinut vielä muutamia vuosia sitten uskoa näkeväni omassa lähikaupassani vegetuotteisiin keskittyviä hyllyjä. Kouluilla ja päiväkodeilla on kuitenkin tärkeä rooli ruokakulttuurin kehityksessä. Tarjoamalla kouluissa kasvis- ja vegaaniruokaa voimme osoittaa kasvaville lapsille ja nuorille tämän olevan aivan tavallista ja hyvää ruokaa ja näin normalisoida ajatusta kasvisvaihtoehdoista.

Käännetään katse eteenpäin ja panostetaan myös Porissa kasviproteiineihin, luomuun sekä kotimaiseen lähituotantoon!

Tuomas Vainionpää on porilainen 25-vuotias sosiaalialan opiskelija sekä kulttuurin monitoimija. Lähellä sydäntään ovat muun muassa teatteri, historia, kissat, ilmastonmuutoksen torjuminen sekä tasa-arvon ja inhimillisyyden puolustaminen. Tuomas on myös itse viimeisen vuoden aikana luopunut lihasta lähes kokonaan ja siirtynyt suosimaan myös vegaanisia vaihtoehtoja ruokaa ostaessaan.