Matkustaessa lähelle tai kauas ihminen haluaa kokea jotain alkuperäistä ja erilaista, olla hetken osa paikallista heimoa. Porilla on suuri hyödyntämätön potentiaali matkailualalla. Paikalliset yrittäjät hyötyvät matkailun ja tapahtumien houkuttelemista kävijöistä. Mitä ominaispiirteitämme ja vahvuuksiamme meidän tulisi vaalia ja korostaa ollaksemme vetovoimainen matkailukohde?

Meillä on upean luonnon lisäksi paljon muitakin mahdollisuuksia. Erityisen tärkeää elämysten hankinnassa on paikallinen ruoka, kulttuuri sekä kaupungin elämään ja ihmisiin tutustuminen. Kauppakeskusten monikansallisia liikkeitä on ympäri maailmaa, jolloin paikalliset pienet puodit ovat tärkeä osa kokemusta. Kauppahalli, kävelykatu ja tori ovat oivallisia paikkoja esitellä paikallista kulttuuria. Tätä kulttuuria meidän tulee tukea ja ylläpitää. On hankittava kaupunkipyöriä ja kehitettävä julkista liikennettä.

Kauppahalli on upea paikka tavata paikallisia ihmisiä ja ystävällisiä kauppiaita. Sieltä saa ostaa maistuvia lounaita ja paikallisia tuotteita. Tori on monien matkailijoiden listalla.  Suurin osa kysyy: ”Where is the market place?”. Torin elävöittämiseksi voisimme tarjota kauppiaille ilmaisia kauppapaikkoja tukeaksemme yrittäjien hienoa ja arvokasta työtä. Menestyksen tärkein edellytys on yhteistyö sekä uusien yrittäjien ja ideoiden tukeminen. Ollaan ylpeitä kulttuuriperinnöstämme ja uutterista yrittäjistämme!

Juuli Ojansuu on 25-vuotias etnologian maisteriopiskelija ja Porin seudun matkailuopas.