Liikunta ja hyvinvointi ovat asioita, joihin pitäisi kiinnittää enemmän huomiota – erityisesti lasten ja nuorten kohdalla. Koulujen opetussuunnitelmista on liikuntatuntien osuutta vähennetty. Se on huolestuttavaa.

Liikunta kehittää ryhmässä toimimisen taitoja, kehittää koordinaatiokykyä ja keskittymiskykyä. Lapsille pitäisi tarjota mahdollisuus kokeilla erilaisia liikuntamuotoja, jotta jokainen löytäisi sen oman juttunsa ja liikunnan riemun!

Urheiluseurat tekevät todella arvokasta vapaaehtoistyötä tarjotessaan liikuntapalveluja eri ikäisille. Kuitenkin huolestuttavaa on se, että usein seuroissa on myös suuri paino kilpailemisella, ja siihen kannustetaan, osin jopa painostetaan.

Erityisesti lapsilla pitäisi olla mahdollisuus harrastaa pelkästään liikunnan riemusta ilman paineita menestymisestä. Kilpaileminen mahdollistettakoon niille joilla siihen on intoa ja paloa – ja mahdollisuus siihenkin on annettava kaikille! Tässä kohtaa valmentajan ammattitaitoa on se, että innokasta ja lahjakasta pikku-urheilijaa ei kuluteta liian nopeasti loppuun valmentajan tai vanhempien menestyspaineiden takia.

Kouluihin tulee rohkeasti pyytää eri lajien edustajia esittelemään omaa lajiaan. Talkoohenkeä varmasti sen verran löytyy.  Itse olen käynyt pitämässä Zumba-tunteja koululaisille aina ala-asteikäisistä aikuisopiskeilijoihin. Terve sielu terveessä ruumiissa, eikös se niin mene?

Tiina Kudjoi on 53-vuotias energinen Zumba-ohjaaja ja Vihreiden kuntavaaliehdokas.