Sähkö on tehokkain tapa auton liikuttamiseen. Siinä missä polttomoottori hukkaa yli puolet polttoaineen energiasisällöstä, on sähköisen voimalinjan häviö kokonaisuudessaankin ainoastaan kymmenen prosentin luokkaa. Lisäksi polttoaineiden valmistuksessa ja jakelussa kuluu runsaasti energiaa.
Sähköautoilun vastustajat kiinnittävät usein huomion sähkön tuottamisesta syntyviin päästöihin. Keskimääräiselläkin Suomessa tuotetulla sähköllä päästöiksi tulee kuitenkin alle 20g/km. Tätä voi vielä pienentää hankkimalla vähäpäästöisempää sähköä tai tuottamalla sähkön itse aurinkopaneeleilla. Elinkaarianalyysit toteavat sähköauton olevan ylivertainen polttomoottoriautoon nähden silloinkin, kun huomioidaan auton valmistus ja kierrätys.
Koska sähköautossa ei polteta mitään, ei autossa ole pakoputkea josta tulisi haitallisia päästöjä tai pienhiukkasia. Sähköauto ei myöskään tuota hiilidioksidia, joka kiihdyttäisi ilmastonmuutosta. Luonnollisestikin sähköauto vie tilaa ja aiheuttaa katupölyä kuten muutkin ajoneuvot, joten sähköinen julkinen liikenne ja polkupyöräily ovat sähköautoiluunkin nähden parempia vaihtoehtoja.
Käytännössä moni kuitenkin tarvitsee autoa, koska julkinen liikenne ei yllä kaikkialle eikä pyöräilykään aina ole mahdollista. Polttoaineiden käyttö tulisi kuitenkin minimoida ja jäljellä oleva öljy jättää maahan. Öljyn käytön lopettamisella olisi valtava merkitys sekä Suomen että koko maailman talouspolitiikassa. Jos öljyn maahantuonti ei olisi Suomelle enää tarpeen, olisi vaihtotaseemme aivan eri näköinen. Jos lähi-idässä ei olisi intressejä öljyn suhteen, saataisiin tilanne sielläkin helpommin rauhoittumaan.
Tavalliselle käyttäjälle sähköauton paras puoli on sen helppous. Sähköautoissa ei ole vaihteita – kuljettaja valitsee vain kulkusuunnan. Huoltoasemalla käynti ei myöskään enää ole tarpeen, sillä auto latautuu kotona yön aikana. Keskimääräiset päivittäiset ajomatkat ovat niin lyhyitä, että useimmille riittää mikä tahansa jo nyt saatavilla olevista sähköautomalleista. Sähköautot kehittyvät nopeasti, joten myös tarve muuntyyppiseen autoon pidemmillä matkoilla poistuu.
Jarkko Santala on neljän lapsen isä Viikkarista, joka käy IT-alan töissä myös pääkaupunkiseudulla. Kaikki matkansa hän kulkee sähköautolla ja on myös muuttanut sekä auton että moottoripyörän kulkemaan sähköllä. Kaupungissa liikkuminen sujuu parhaiten sähköavusteisella polkupyörällä, joka sekin on itse rakennettu laatikkopyöräksi.