gronmarksannaBussit eivät kulje, jos ei ole matkustajia ja matkustajia ei ole, ellei sopivia busseja kulje. Matkustajamäärien lasku on Porissa jatkuvana huolenaiheena. Kertalipun hintaa pidetään korkeana, mutta samaan aikaan kymppikortilla pääsee parilla eurolla keskustasta vaikkapa Reposaareen. Aikuinen saa kausikortilla matkustusoikeuden koko kaupungin alueella 30 päiväksi kilpailukykyiseen 58 € hintaan. Montako litraa polttoainetta henkilöautoon saa tuolla hinnalla? Entä auton muut kulut vakuutuksista ja huolloista alkaen?

Toki bussilla kuljettaessa pitää noudattaa aikatauluja ja sovittaa kulkemisensa niihin sekä jotenkin liikkua pysäkille. Kyydissä sen sijaan ei tarvitse huomioida säätä muuta liikennettä, vaan voi rauhassa keskittyä omiin asioihinsa. Bussi on myös pakkasilla heti sisään astuttaessa lämmin eikä sitä tarvitse alkaa kaivamaan lumipeitteen alta.

Joukkoliikenne ei tietenkään ole patenttiratkaisu jokaiselle – esim. työajat, liikuntarajoitteet tai kodin sijainti syrjäisellä alueella ovat ymmärrettäviä esteitä. Porissa on myös laaja pyörätieverkosto, joka osaltaan vähentää bussin käyttöä ainakin hyvällä säällä. Nämä tekijät eivät kuitenkaan saa hidastaa tai estää kunnan panostusta joukkoliikenteeseen.

Porin liikenneratkaisuja kehitetään valitettavasti pitkälti yksityisautoilun ehdoin. Kuntaliitosten myötä Porin maantieteelliset etäisyydet ovat kasvaneet. Kaikkein pienimpiin taajamiin ja haja-asutusalueille ei ole taloudellisesti eikä ekologisestikaan järkevää ajaa silloin tällöin linjaa käyttävien yksittäisten matkustajien vuoksi bussilla, vaan näiden alueiden kohdalla kutsuliikenne on kaikkien etu. Se takaa haja-asutusalueille edes kohtalaisen palvelutason ja vapauttaa resursseja tiiviimmin asuttujen alueiden reitti- ja vuorotarjonnan kehittämiseen.

Kaupunki on viime vuosina panostanut piirun verran aiempaa aktiivisemmin joukkoliikenteeseen. Tätä kehitystä pitää edistää tulevallakin valtuustokaudella.

Sanna Grönmark on ajokortiton kaupunginvaltuutettu sekä Porin Linjat Oy:n hallituksen ja Porin joukkoliikenteen kehittämistä suunnittelevan työryhmän jäsen.