Mielipidekirjoitus – (Satakunnan Kansa 28.6.2013)

Olen etuoikeutettu, sillä minulla on oma autonkuljettaja. Hän on osaava ammattilainen, joten itse voin käyttää matkustusaikani tekstiviestien lähettelyyn, radion kuuntelemiseen ja lukemiseen. Ihan luvalla ja laillisesti. Ja ne talvet! Minulla ei ole koskaan ollut auton starttausongelmia, ikkunoiden jynssäämistä tai auton etsintää lumikasan alta. Jätän ne huolet muille! Olen nimittäin bussin vakiokäyttäjä.

Julkisen liikenteen tulisi olla varteenotettava vaihtoehto yksityisautoilulle. Toimiva joukkoliikenne hyödyttää niin pienten lasten vanhempia, pyörätuolilla liikkujia kuin rollaattorin avulla kulkevia vanhuksiakin. Joukkoliikenteen kehittäminen palvelee erityisesti naisia, sillä joukkoliikenteen käyttäjistä selvä enemmistö on naisia. Isoissa kaupungeissa monen perheen kakkosauto onkin onneksi bussi.

Ehdotan rollaattorin, lastenvaunujen ja pyörätuolin kanssa kulkeville ilmaisia matkoja. Näin myös auttaisimme eläkeläisiä ja pienten lasten vanhempia pääsemään torille ja Kirjurinluotoon ”ihmisten ilmoille tuulettumaan” helpommin. Valikoimassa voisi olla myös edullisempi perhelippu.

Viikossa voisi olla yksi päivä, vaikkapa lauantai ilmainen, jolla totuttaa ihmiset bussin ylellisyyksiin. Vilkkaimpaan työhönmeno- ja tuloaikaan tulisi lisätä bussivuoroja. Hiljaisemmille vuoroille voitaisiin hankkia minibussit tai tilataksit. Palvelulinjoja tulisi kehittää muutenkin kuin markkinavoimien ehdoilla. Ajan kanssa toivon myös laatua: ilmastointia, matalalattia ja niiaavia busseja. Työsuhdematkalippukin ilahduttaisi.

Frankfurtissa otetaan jo tämän vuoden lopulla käyttöön taksikortti, jolla voi matkustaa rajattomasti 50 eurolla kuukaudessa. Älykkään liikenteen verkosto ITS Finland ry:n toiminnanjohtaja Sampo Hietanen katsoo, että joukkoliikennettä voisi tulevaisuudessa myydä tuotepaketteina, joista käyttäjä valitsee itselleen sopivimman. Joukkoliikennepaketin omistaja määrittäisi, mitä liikennevälineitä hän tarvitsee ja kuinka paljon kiinteällä kuukausihinnalla. Paikallisbussien ja lähijunien lisäksi palveluun voisi sisältyä taksin, vuokra-auton ja kaukojunan käyttö. Kaikki on vain hyvästä ideasta kiinni! Innolla seuraan cityliikenteen kehitystä Porin keskustassa.

Maarit Rintala
Vpj, Porin seudun Vihreät ry