Mielipidekirjoitus – (Satakunnan Kansa 26.6.2013)

Tapio MeriPorin Jätehuolto järjestää jätelain mukaisen kunnan vastuulla olevan yhdyskuntajätehuollon. Tässä yhteydessä käsitellään kunnan vastuulla olevien syntypaikkalajitellun ja käsittelemättömän sekalaisen yhdyskuntajätteen hyödyntäminen energiaksi. Päätös muuttanee nykyistä keräystapaa myös puhtaan energiajätteen osalta. Koska lopullinen päätös tehdään, se on vielä lopullisesti ratkaisematta.

Nykyisissä Porin kaupungin jätehuoltomääräyksissä todetaan kymmenen tai useamman huoneiston rakennuksissa vaadittavan energiajätteen talteenottoa. Yksittäisiltä omakotitaloilta tätä ei vaadita. Muutama asukasyhdistys on kuitenkin päättänyt aloittaa energiajätteen keräyksen puhtaamman ympäristön puolesta. Niinpä myös Mäntyluodon asukasyhdistys käynnisti kyseisen työn.

Lienee enemmän kuin selvää, että kaikki ei suju siten, kun on ajateltu. Edessä olikin hetki jossa ratkaistaan lopetetaanko keräys vai ei. Tässä muutamia seikkoja jotka tulisi ottaa huomioon asukasyhdistysten keräystyössä.

Jäteastian koko ja sen tyhjennys tulisi olla mitoitettu oikein. Alkuvaiheessa asukkaat tuovat innokkaina jo ehkä pitkään varastoissa maanneita vaahtomuovipatjoja, styrox-kippoja jne. Tällöin ainakin täällä 660 litran astia (tyhjennys kahden viikon välein) osoittautui liian pieneksi ja nyt vielä muutaman kuukauden jälkeen sama tilanne jatkuu. Ratkaisuna (ja samalla kustannuksia nostavana tekijänä) ilmeisesti olisi tyhjennys joka viikko tai kahden viikon välein kaksi astiaa. Asukkaat maksavat kustannukset ja säiliö oli tarkoitettu ainoastaan Mäntyluodon pientalojen asukkaille vain energiajätteen keräämiseen.

Lähiympäristön siisteyden vuoksi aivan oleellisena asiana on jätesäiliön kannen pitäminen visusti kiinni. Varsinkin varikset ovat innokkaita etsimään energiaa sekä itselleen että poikaisilleen jätepussien joukosta. Lintu on uskomattoman tehokas tutkimaan pussien sisällön ja purkaa sen jätejae kerrallan olipa siinä syömistä tai ei. Ympäristöön levitetyt muovipurkit ja likaiset paperit saattavat houkutella paikalle muita kutsumattomia vieraita.

Oman haasteensa energiajätteen keräykseen tuovat ne mahdolliset asiasta piittaamattomat henkilöt jotka kuvittelevat kyseisen jäteastian olevan myös sekajätettä varten. Uniluodon asukkaat ovat kuitenkin asian takana eikä tällaista havaittu: siitä kiitos kaikille asukkaille.

Keräyksessä ilmenneet epäkohdat johtuivat liian täysistä säiliöistä jolloin säiliöiden kannet jäivät auki varisten iloksi. Ylitäyttöön vaikuttivat oleellisesti Mäntyluodon ulkopuolelta tulevat energiajätekuljetukset . Asukasyhdistyksellä ei ollut varoja maksaa muiden tuomien jätteiden poiskuljetusta ja niinpä puolisen vuotta toiminut energiajätekeräys lopetettiin viikolla 25.

Tapio Meri
pj, Porin seudun Vihreät ry