Mielipidekirjoitus – (Satakunnan Kansa 29.6.2013)

Tapio MeriSK:n artikkeli (26.6.) LNG-terminaalista (nesteytetty maakaasu) Tahkoluotoon sai jatkoa saman illan infotilaisuudessa Reposaaressa. Illan lopulla kaupunkisuunnittelupäällikkö Olavi Mäkelän esitys tarvittavasta kaavamuutoksesta mahdollisen Gasum Oy:n terminaalin sijoitusta varten antoi ymmärtää millä kiireellä tehtävä on annettu selvitettäväksi. Nyt tehdyssä luonnoksessa on sovelletettu Turun Pansion satamaan tehtyjä erilaisia selvityksiä. Näistä ehkä oleellisin on turvallisuusselvitys ja sen vaikutus Tahkoluodon nykyiseen suunnitelmaan. Kokonaisuudessa kuitenkin Tahkoluoto-Paakarit osayleiskaavaehdotus on jostakin syystä keskeytetty.

 

Tahkoluotoon on pyrkimässä LNG-terminaalin rakentajaksi Gasum Oy:n lisäksi Oy Aga Ab. Gasumin terminaalin tilavuus olisi 30 000 m3 ja kustannusarvio 70 miljoona euroa, Agan 5000 m3 ja 15 miljoonaa euroa. Molempia yhtiöitä kiinnostaa myös mahdolliset muut terminaalisuunnitelmat pohjoisempana. Tällä hetkellä Gasum on valmistellut Turun kanssa samankokoisen terminaalin rakentamista jonka suunnitelmat ovat pitemmällä kuin Tahkoluodossa. Illan esitelmässä ei ilmennyt mitään sellaista joka kertoisi Porin olevan paremman paikan kuin Turun. Onkin helppo veikata Gasumin terminaalin tulevan Turkuun. Sen satamasta kulkeva Viking Linen uusin alus Grace käyttää polttoaineenaan Agan toimittamaa LNG:tä. Ei siis ihme, jos Turku kiinnostaa. Kiireellinen info Tahkoluodon terminaalista lienee joko kalastuskeino saada parempia etuja Turusta ja/tai viesti Oy Aga Ab:lle.

Agaa voi suositella hyvin Tahkoluodon terminaalin rakentajaksi. Pienempänä se ei myöskään tarvitse erillistä aikaa vievää kaavoitusmenettelyä ja odottaa lehtitietojen mukaan vain emoyhtiön investointilupaa. Päätös ei liene helppoa nykyisessä taloudellisessa tilanteessa. Tuskaa lisää vielä nykyinen öljypohjaisten polttoaineiden alhainen hintataso Suuruusero yhtiöiden suunnitelmissa johtanee myös markkinoiden eräänlaiseen jakoon eli pyrkiikö Aga ketterämpänä teollisuuden kimppuun jättäen Gasumille laivateollisuuden ja muun liikenteen.

Gasumilla on lyömätön etu puolellaan: NBG eli nesteytetty biokaasu. Tuote syntyy kotimaisista raaka-aineista mm biojätteistä ja lietteistä niitä mädättämällä tai käytämällä kaatopaikkakaasuja. Jalostustyön jälkeen käytössä on kaasuautoihin polttoaine jonka CO2-päästöt ovat minimaaliset. Biokaasu ajoneuvojen polttoaineena on ratkaisevassa asemassa CO2-päästöjen vähentämiseen liikenteessä. Hyvänä todisteena on Porin viikon 25 hiilidioksidipäästöt joista yli puolet oli liikenteen aiheuttamaa. Gasumilla on dilemma, syys-seuraus tilanne: kun ei ole tankkausasemia, ei hankita kaasu-autoja ja kun ei ole kaasuautoja niin tankkausasemia on ”turha” rakentaa. Toki Gasumin tankkausasemia on jo kuusitoista; Poria lähinnä on Tampere ja varmasti lisää on tulossa. Ehkä sitten joskus…

Tapio Meri
PJ, Porin seudun Vihreät ry