Panostusta uudistuviin energialähteisiin

Ari Rantanen (SK 3.7.) otsikoi kirjoituksensa ”Satakunnasta johtava energiamaakunta”. Otsikon tekstiin on helppo yhtyä, keinojen tulisi vaan olla ydinvoimavapaita. Rantanen kirjoittaa, että voimme ylpeänä sanoa olevamme Suomen johtava energiamaakunta. Valitettavasti ylpeyden päälle lankeaa synkkä totuus: olemme pikapuolin Euroopan suurimpia ydinjätteen tuottajia.

Kirjoittajan mielipiteen kanssa tuulivoiman ja biovoiman lisäämisestä ei voi olla kuin samaa mieltä. Mukaan tulisi liittää vielä ainakin aurinkoenergia ja maalämpö sekä laaja neuvontatyö energian eri säästömahdollisuuksista niin kuluttajille kuin suunnittelijoille. Kuitenkin nyt kiireellä läpiajettu ydinvoimaloiden lisärakentamispäätös voi osittain hidastaa uusiutuvien energiaratkaisujen löytämistä huolimatta maatamme sitovasta päätöksestä vähentää kasvihuonekaasuja.

Satakunnan ja koko maan saamiseksi todelliseksi puhtaan energian tuottajaksi vaikeuttavat muun muassa metsäteollisuuden vähäiset panostukset tuotekehitykseen. Sen koko satsaus on vain noin 0,5 prosenttia liikevaihdosta. Mitä enemmän voittoa tulee olemalla ydinvoimalan osakas, sitä vähäisemmäksi näyttää jäävän mielenkiinto satsata tuotekehitykseen. Esimerkiksi UPM:n epäsuora omistus joskus valmistuvasta Olkiluoto 3:sta on noin 29 prosenttia. Energian myynti onkin jo noussut UPM:n tukijalaksi. Ensimmäisen vuosineljänneksen 2010 liikevoitto oli koko konsernilla 107 miljoonaa, josta energia-liiketoiminnan osuus oli lähes 80 prosenttia! Todettakoon myös, että koko energiatoiminnan liikevaihdosta yli puolet myytiin konsernin ulkopuolelle.

Lisäydinvoiman rakentamisessa voidaan vielä ottaa järki mukaan ja tehdä Satakunnasta johtava puhtaan energian maakunta. Viimeiset laskelmat kertovan nimittäin uuden ”Olkiluoto 3:n” hinnan nousevan yli kuuden miljardin. Yhtäaikainen lisärakentaminen maassamme nostaisi kysynnän ja tarjonnan lain mukaisesti huomattavasti hintaa lisäten toimitusaikoja ja vaikeuttaen vastuullisten urakoitsijoiden löytämistä. Ydinvoimalan lopullinen hinta selviää vasta tulevaisuudessa, kunhan voimalan purkutyöt ja ydinjätteen sijoitus on hoidettu.. Edullisimmaksi tulisikin nyt voimakas panostus tuotekehitykseen uusiutuvien energialähteiden kehittämisessä.

Tapio Meri vihr.

Pori