Julkaistu SK 14.1.2010

Satakunnan Kansa (9.1.2010) on vaatimassa tapansa mukaan valtiota myöntämään kolmelle uudelle ydinvoimalalle rakennuslupaa mahdollisimman nopeasti. Lehden pelkoa ruokkiva kirjoitustyyli puhuu vakavista ongelmista, energian toimitusten vähenemisestä ja tekee kirjoituksessaan oletuksia ja vähättelee muita ratkaisuja. Olettaisi myös pääkirjoituksen olevan jotenkin asiapohjainen eikä tyyliä ”..ettei tällaisen talven yli eletä tuulimyllyjen varassa…”

Virheeseen pääkirjoitus sortuu todetessaan”…muutaman tunnin vienti ei vielä tee Suomesta ”sähkön viejää”…”. Energiateollisuuden mukaan 2008 maastamme vietiin sähköä lähinnä Ruotsiin 3,3 Terawattituntia (Twh). Määrä on yli neljä prosenttia koko maamme kaikesta sähköntuotannosta 2008. Todettakoon myös että Ruotsista ja Norjasta tuotiin yhteensä maahamme saman verran sähköä.

Pääkirjoitus viittaa, niin kuin moni muukin ydinvoimalisäyksen kannattaja, Venäjän ydinvoimaloiden riittämättömyyteen kylmyyden jatkuessa. Kuitenkin itänaapurissamme tuotetaan ydinsähköllä vain 10 % maan tarvitsemasta sähköstä. Kun vuoden 2008 sähkön tuonti Venäjältä oli 10,9 Twh, tuotiin sieltä ydinsähköä maahamme siis noin yhden Twh:n: sähkön tuotantotapa kun ei selviä pistorasiaa tuijottamalla. Todettakoon, että maamme ydinsähkövienti oli samaan aikaan hieman vähemmän eli noin 0,83 Twh.

Ajatus pyrkiä omavaraisuuteen rakentamalla huomattavasti lisäydinvoimaa täyttämään hetkellistä huippukulutusta, johtaisi ydinvoiman vientiin. Miljardeja maksavan ydinvoimalan tuotto-odotukset perustuvat maksimaalisiin tuotantolukuihin. Säätövoimalaitokseksi se on liian kallis. Onneksi valtiovallallamme on ollut järkeä kieltäytyä ryhtymästä ydinvoiman viejäksi. Toivottavasti järki säilyy myös ministerivaihdosten yhteydessä.

Tapio Meri

Pori