Heikki Rantala
tutkija,
heikki.rantala@dnainternet.net

Kolumni, Satakunnan Kansa 13.1.2010

Olen vuoden ajan toteuttanut pitkäaikaista haavetta kahdesta asunnosta. Haaveisiini ei ole koskaan kuulunut omakotitalo ja kesämökki, vaan kaupunkiasunto ja maaseutuasunto.

Tällaisen haaveen toteuttaminen ei olisi taloudellisesti mahdollista Helsingin, Tampereen tai Turun seuduilla. Se on mahdollista Porin ja Lahden seuduilla: näiltä alueilta saa pienellä rahalla paljon neliöitä.

On ajatuksia herättävää verrata kahden kooltaan ja elinkeinorakenteeltaan samankaltaisen kaupungin eroja. Olen tullut päätelmään, että Porin ja Lahden – ”Lahen”, kuten lahtelaiset sanovat – kehitysedellytyksiä on epäoikeudenmukaista verrata.

Ainoa Poria ja Lahtea yhdistävä tekijä on asuntojen edullinen hinta.

Lahti on tulevaisuuden mahdollisuuksiltaan valovuoden Poria edellä pelkästään sijaintinsa ansiosta. Lahti on Helsingin ja Pietarin imussa.

 

Lahdessa voitaisiin omaksua satakuntalainen kehittämismalli, eikä silläkään saataisi suurta vahinkoa aikaan. Lahti kehittyisi siitä huolimatta.

Satakuntalainen kehittämismalli tarkoittaa, että ensin toistetaan maakunnan identiteettiä käsitteleviä fraaseja.

Toiseksi tehdään luettelo asioista, jotka ovat olemassa. Todetaan, että onhan meillä Yyteri ja Pori Jazz. Lahdessa todettaisiin, että onhan meillä Vesijärvi ja Salpausselän kisat.

Kolmanneksi varmistetaan henkilövalinnoilla, että mikään ei muutu.

Neljänneksi aloitetaan Satakunnan Kansan nettisivuilla (Lahdessa Etelä-Suomen Sanomat) henkilöiden tölviminen ja kakkakikkareiden heittely – nimettömänä luonnollisesti.

Seuraavan tehotäräyksen Lahden seudulle antaa VR. Väkimäärältään Suomen kokoiseen Pietariin pääsee tällä hetkellä Helsingistä Lahden kautta Sibelius- ja Repin-junilla.

Helsinki-Pietari matka-aika on tällä hetkellä viisi tuntia. Sibelius- ja Repin-juna poistuvat rataliikenteestä ja antavat tietä nopeammille junille vuonna 2011.

Uudet Allegro-junat kulkevat matkan aluksi 3,5 tunnissa ja myöhemmin kolmessa tunnissa. Nopeamman junayhteyden odotetaan houkuttelevan reitille kolminkertaisesti enemmän matkustajia.

Reitin nopeuttaminen on edellyttänyt paitsi uusia liikennejärjestelyjä muun raideliikenteen osalta, myös ratainvestointeja sekä Suomessa että Venäjällä. Ratojen kunnostustyöt valmistuvat vuonna 2010.

Uusien junien huippunopeus on 220 kilometriä tunnissa. Lisäksi matka-aikaa lyhentää rajamuodollisuuksien siirtäminen liikkuvaan junaan.

Helsinki ja Tallinna ovat jo pitkään muodostaneet kaksoiskaupungin. Tämän ovat mahdollistaneet nopeat laiva- ja lentoyhteydet sekä olemattomiksi kutistuneet rajamuodollisuudet.

Nopea juna on vanha tekninen innovaatio. Tämän lisäksi Suomen ja Venäjän välisen matka-ajan lyhentämiseksi on tarvittu uusi toimintatapa, sosiaalinen innovaatio: passit ja viisumit voidaan tarkastaa liikkeessä. Muodollisuuksien vuoksi ei tarvitse pysähtyä.

Nopeat junayhteydet ja rajamuodollisuudet tarkoittavat käytännössä, että Lahti tulee olemaan noin kahden tunnin päässä Pietarista.

Lahdella on Helsinkiin verrattuna sijaintietu Euroopan neljänneksi suurimpaan kaupunkiin.

Odotan mielenkiinnolla, millaisia vaikutuksia Pietarilla tulee olemaan Lahden kehittymiseen. Hyvät liikenneyhteydet ja niiden ansiosta Helsingin ja Pietarin vaikutus näkyvät jo nyt ihan konkreettisesti Lahden katukuvassa.

Lahden menestystä tulee siivittämään myös kaupungin venäläisväestö. Ei ole tarvis kouluttaa Venäjän tuntijoita ja venäjän taitajia. He ovat jo olemassa.

Ikävä sanoa, mutta kaupunkien välisessä Pori-Lahti -ystävyysottelussa Pori jäi junasta – kirjaimellisesti.

Pori ja Satakunta tarvitsevat tuoreita ja radikaaleja ajatuksia. Tällaisia voisivat olla uudistuspolitiikka, perestroika, sekä avoimuus, glasnost.