Sakari Herranen (SK 26.9.) kirjoitti sähköautojen akuista. On selvää, että sähköauton valmistuksen päästöt ovat vielä toistaiseksi suuremmat kuin polttomoottoriauton. Tässä ei kuitenkaan ole koko totuus.
Päästöjä vertailtaessa usein huomioidaan sähköautojen kohdalla koko ketju auton valmistuksesta sähkön tuotannon päästöihin, mutta polttomoottoreiden kohdalla keskitytään vain itse moottorin valmistuksen ympäristövaikutuksiin ja siihen, mitä pakoputkesta tulee ulos – ja silloinkin vain hiilidioksidiin, muut paikalliset saasteet ja melu unohtaen.
Vertailua tehdessä täytyy muistaa, että fossiiliset polttoaineetkaan eivät synny itsestään vaan ne pitää saada ylös maaperästä, jalostaa ja kuljettaa ympäri maailmaa. Öljy-yhtiöt eivät suoraan kerro paljonko polttoaineiden jalostaminen kuluttaa sähköä, mutta on arvioitu, että sillä itse asiassa kattaisi pienen sähköajoneuvon kulutuksen suoraan.
Helposti unohtuu sekin, että fossiiliset polttoaineet ovat tuontitavaraa, joka heikentää vaihtotasettamme. Nesteen omistama polttoainejalostamokin on vain jalostamo. Raaka-aineet tuodaan edelleen ulkomailta. Sähköä voimme tehdä itse useammallakin tavalla, esimerkiksi tuuli-, aurinko- ja ydinvoimalla.
Lisäksi sähköautojen akut ovat osa kiertotaloutta. Kun niiden elinikä 10-20 vuoden jälkeen autossa on ohi, voidaan niitä vielä käyttää energiavarastona, esimerkiksi tuuli- tai aurinkovoiman säätövoimana. Tämän jälkeen ne voidaan kierrättää, jolloin raaka-aineita ei tarvitse louhia uudelleen.
Kerran poltettua fossiilista polttoainetta ei enää takaisin saa ja ilmakehään päästetyn kasvihuonekaasun poistaminen on hankalaa sekin. Tämän lisäksi suurten autovalmistajien ilmoitukset polttomoottoriautojen kehittämisen päättämisestä näyttää vahvaa suuntaa sähköajoneuvojen tulevaisuudesta polttomoottorien korvaajana.
Jarkko Santala, Porin seudun vihreät vt.pj.
Marianna Hanni, Satakunnan tieteen ja teknologian vihreät pj.