Porin vihreä valtuustoryhmä tiedotti viime maanantaina vaihdoksista ryhmän puheenjohtajuuteen. Minna Haaviston oli tarkoitus korvata Kaarina Ranne ryhmän puheenjohtajana, mutta sunnuntaina 15.4 päätettiin yhteistuumin, ettei valtuustoryhmän tekemä päätös täyttänyt vihreille tärkeää hyvän hallinnon periaatetta. Valtuustoryhmän koolle kutsumisessa ja menettelytavoista johtuen valtuustoryhmä katsoi parhaaksi mitätöidä puheenjohtajan vaihdoksesta tehdyn päätöksen.

Vihreiden valtuustoryhmään valittiin viime vuoden kuntavaaleissa aiemman kolmen valtuutetun sijaan viisi valtuutettua. Yhteensä kymmenen hengen valtuustoryhmän pyörittäminen vaatii huomattavasti yksityiskohtaisemmat toimintatavat kuin aiemmin. Tämän lisäksi vihreiden aktiivien määrä Porissa on kasvanut merkittävästi viimeisten parin vuoden aikana. Minna Haaviston johdolla valtuustoryhmä on viime viikolla käynyt läpi toimintatapojaan ja sitoutunut yksimielisesti päivitettyyn toimintaohjeeseen. Onneksi sopu toimintatavoista löytyi, toteaa valtuutettu Minna Haavisto.

Tämän yhteisesti työstetyn prosessin jälkeen Porin vihreillä on suunta vain ylöspäin ja eteenpäin, korostaa valtuustoryhmän puheenjohtaja Kaarina Ranne.

Olen helpottunut siitä, että keskustelimme asiasta avoimesti ja saimme asian käsiteltyä. Nyt tehdyistä erehdyksistä opitaan ja yhdessä menemme eteenpäin, sanoo kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Anne Liinamaa.

Valtuustoryhmä on sitoutunut jatkamaan Kaarina Rannen komennossa yhdessä eteenpäin. Kunnallisjärjestö antaa täyden tukensa Kaarina Rannen johtamalle valtuustoryhmälle, toteaa Porin seudun Vihreiden puheenjohtaja Juuli Ojansuu.