Samalla kun Porin ja Satakunnan väki katoaa, tekee Boliden Harjavalta Oy tulosta koko konsernille ja on valmis investoimaan lisää Kokemäenjoen rantamille. Lehtitietojen mukaan osa investoinneista keskitetään muun muassa Harjavallan sulaton pullonkauloihin.
Tuntematta sulaton nyt esillä olevia ongelmakohtia niin ajatus kuitenkin palaa samaisella alueella toimivan Norilsk Nickel Harjavalta Oy:n aiheuttamaan nikkelisulfaattipäästöön. Sekoittamatta asioita keskenään voidaan lyhyesti todeta Harjavallan ja Porin tehtaiden ”hyödyntävän” tehokkaasti ohivirtaavaa Kokemäenjokea viimeisenä viemärinään.
Ajassa ei tarvitse palata kuin vuoteen 2014 kun joki Porin kohdalla sai viimeksi kuparihörppäyksensä. Noin 115 kiloa kuparia katosi jokeen ”monen sattuman yhtäaikaisesta tapahtumasta johtuen” kuten tehtaan johto raportoi. Laihana lohtuna todetaan 2011 jokeen joutuneen vieläkin enemmän kuparia eli noin 140 kiloa… Olivatpa kilomäärät kuinkakin tarkkoja joka tapauksessa ne ylittivät moninkertaisesti ympäristöluvassa olevat määrät.
Yrityksellä lienee tarkat suunnitelmat mihin kaikkiin ollaan valmiina investoimaan. Uskotaan ja toivotaan Bolidenille menestystä myös päästöjen pysyvässä ja entistä tarkemmassa valvonnassa. Rakas jokemme ei kaikkia sekään kestä. Juuri kirjoitushetkellä sain lukea Pori Energia Oy:n kymmenien tuhansien litrojen öljyvahingon saaneen jatkoa hydrauliikkaöljystä Porin Kupariteollisuuspuiston läheltä. Onneksi on kysymys pienemmästä määrästä…
Tapio Meri
Pori