Viimeaikaisessa keskustelussa on esitetty kävelyalueiden laajentamista Porin keskustassa. Hyvä niin. Nyt kehityssuunta näyttää hakuammunnalta. Kokeilukulttuurin lisääminen on hyväksi, sen avulla saadaan tarpeellista käytännön tietoa ratkaisuihin. Keskustan monitahoisessa kehittämisessä tarvitaan kuitenkin viimeistään nyt kokonaisvaltaisempaa suunnittelua.
Kokonaiskuviossa pyörii useita kysymyksiä. Mihin ulotetaan kävelyalueiden laajentaminen? Miten ohjataan autoliikenteen virrat? Miten ratkaistaan keskustaan tulevien autojen pysäköinti. Onko nyt porilaisen julkisen liikenteen kehittämisen ja uudelleensuunnittelun paikka?
Keskustaan tulee uuden rakentamisen johdosta lisää asukkaita ja niinhän kaupunkielämässä kuuluukin.
Mielestäni keskustan valtaaminen kaupunkilaisille onnistuu parhaiten antamalla tilaa kävelijöille ja pyöräilijöille lisäämällä kävelyalueita Yrjönkadun yhteyteen. Liisankatu on luonteva kävelykadun laajennukseksi Antinkadun ja Isolinnankadun väliltä.
Torikeskustaan muodostuu aktiivinen poikittaislinja ottamalla Gallen-Kallelankatu ja Nortamonkatu ainakin osittaiseen kävelykäyttöön. Yrjönkatua kävelykatuna on syytä tulevaisuudessa harkita myös nykyisten ääripäiden lisäksi Itsenäisyydenkadulle ja Porin sillalle asti.
Autoliikenteen järkevä sujuminen vaatii nerokasta liikennesuunnittelua, koska kävelyalue pitää olla saavutettavissa myös omilla autoilla. Porissa on luonteensa mukaisesti asutusta laajalla melko alueella. Tämä piirre vaikuttaa myös toimivan julkisen liikenteen ratkaisuihin. Porilainen liikkumiskulttuuri turvautuu ennemmin oman auton käyttöön kuin julkisen valitsemiseen.
Citylinja on mainio uusi tapa kuljettaa ihmisiä keskusta-alueella. Julkisen liikenteen kehittämisessä onkin syytä katsella reittejä ja liikkumistarpeita niin että se suuntaa autottomuuteen siirtymistä.
Keskustan pari liikekeskusta vapautti parkkihallinsa ilmaisiksi viime vuonna. Tämä on luonteva tapa houkutella asiakkaat paikalle ja lisätä keskustan elävyyttä. Tulevien liikennejärjestelyjen suunnittelussa pitää huolehtia se, että autot saadaan pysäköityä sopivan lähelle kävelyaluetta. Muutama parkkihalli sopiviin solmukohtiin on tulevaisuudessa välttämätöntä. Kadunvarsiparkki ei ole enää riittävä ratkaisu.
Kokeilut ja pikkuratkaisut ovat paikallaan kaupungin toiminnallisuudessa. Porin pitää kuitenkin satsata kaupungin suunnitteluun niin, että syntyy kehittyvä, asukaslähtöinen ja elävä kaupunki myös keskustaan.
Henry Merimaa (vihr.)
kaupunkilainen