Kaupunkipyöräjärjestelmällä voidaan sekä vähentää ympäristökuormitusta että edistää kansanterveyttä. Suomessa pyöräjärjestelmä on jo useammassa suuressa kaupungissa ja Porissakin kokeiltiin pienessä mittakaavassa kaupunkipyöriä vuonna 2012. Helsingin mallissa pyörän saa käyttöönsä netissä rekisteröidyllä älykortilla. Rekisteritietojen avulla vähennetään pyörien tärvelemistä sekä varastamista. Pyörät voidaan linkittää hyvin osaksi julkista liikennettä – esimerkiksi pian alkavaa uutta citylinjaa – käyttämällä vaikkapa Porin Linjojen kausikorttia rekisteröintiin.

Tämän kaltainen palvelu oli ajatusten joukossa vuonna 2015, kun ryhmämme sai tehtäväkseen ideoida uusia, kestävän kehityksen ratkaisuja Satakunnan ja Turun Ammattikorkean yhdessä järjestämällä kaupunkisuunnittelukurssilla.  Erona normaaliin kaupunkipyörävuokraukseen järjestelmässämme tultaisiin vuokraamaan sähköpyöriä. Tämä lisää ajomukavuutta ja mahdollistaa pidemmät pyöräilymatkat, esimerkiksi Yyteriin. Vaikka moni haluaisikin ajaa sähköpyörällä, on sellaisen
ostaminen edelleen kallista. Koska pyörät ovat sähköavusteisia, tarvitsevat ne tietenkin energiaa toimiakseen. Tämän vuoksi pyörien vuokra-asemat tullaan varustamaan aurinkopaneeleilla.

Myös Turkuun suunnitellaan kaupunkipyöriä. Tässä systeemissä ensimmäinen puoli tuntia olisi ilmainen ja sen jälkeen käyttömaksu nousisi portaittain. Kaupunkipyörät ovatkin omiaan lyhyille matkoille. Lainauspisteitä tulisi sijoittaa keskusta-alueelle kattavasti, jotta pyörien käyttö olisi mahdollisimman helppoa.

Tänä keväänä projektillemme myönnettiin AIKO-rahoitus Satakuntaliitolta ja olemme suunnittelemassa ensimmäistä prototyyppiämme joka tullaan rakentamaan SAMKin uudelle kampukselle. Uskomme, että tämä on vasta alkua koko kaupungin kattavalle järjestelmälle jolla saadaan rauhoitettua keskustan aluetta enemmän jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käyttöön. Puhumattakaan ympäristöhyödyistä!

Porissa on helppo pyöräillä, joten miksi emme hyödyntäisi tätä potentiaalia?

Ville Katajisto on Satakunnan Ammattikorkeakoulusta valmistuva environmental engineering -opiskelija ja projektityöntekijä Porin kaupunkipyöräprojektissa.

Tuomas Vainionpää on pian Diakonia-ammattikorkeakoulusta sosionomiksi valmistuva opiskelija ja kulttuuriaktiivi, joka pyöräilisi ahkerasti, mikäli hänen pyöräänsä ei olisi taas kerran varastettu.