Joeli ja Annemari Santikko vetoavat Pormestarinluodon leikkipuiston säilyttämisen puolesta (SK 4.8.).

Asia on tärkeä ja kiinnostanee muitakin kuin lapsiperheitä. Säästöjä kun ei saisi tehdä lasten kustannuksella. Liikkumiseen ja lapsiin kannattaa ehdottomasti panostaa terveyttä ja tulevaisuutta ajatellen.

Yleisillä leikki- ja liikuntapaikoilla on merkitystä. Ne tarjoavat jokaiselle kuntalaiselle yhtäläiset mahdollisuudet leikkimiseen ja liikkumiseen. Nykyiset leikkipuistot tulee säilyttää ja niitä pitää poistamisen sijaan saada lisää.

Vaikka Porissa on hieno ja suuri Pelle Hermannin puisto, kuuluu leikkipuistojen olla myös lähiöissä. Esimerkiksi Sampolan aluetta kehitettäessä kannattaa miettiä voisiko sinne tulla parkourpuisto.

Leikkipuistojen vetovoimaa voidaan lisätä siten, että suunnitellaan ne paremmin myös aikuisten käyttöön soveltuviksi. Rohkaistaan heitäkin liikkumaan. Vanhempien ei tarvitse jämähtää istumaan hiekkalaatikoiden reunoille. He voisivat olla enemmän mukana lasten leikeissä, vaikkapa tasapainoilemassa, roikkumassa tai kiipeilemässä.

Tiedetään, että kehonhallinnan ja kunnon kehittäminen on hyväksi ihan jokaiselle. Lisäksi se edistää henkistä hyvinvointia.

On olemassa ulkokäyttöön soveltuvia kestäviä laitteita jotka käyvät lapsille ja aikuisille. Kirjurinluodon lenkkipolun varrella on jo sellaisia hyvin toimivia kuntoilulaitteita. Voisiko samankaltaisia olla keskustankin puistoissa?

Kehut ansaitsee myös kuntopiha, joka sijaitsee Porin metsässä heti maauimalan takana. Siellä riittää kävijöitä ja joillekin se on toimiva vaihtoehto kalliille ja sitovalle kuntosalijäsenyydelle. Kyseisen kuntopihan läheisyyteen sopisi ympäristöön sulautuva pääosin puurakenteinen, toki turvallisuuskriteerit täyttävä, luonnonmukainen kiipeilypuisto lapsille.

Rohkeasti mielikuvitusta käyttämällä voidaan tehdä Porista entistä viihtyisämpi kaupunki kaiken ikäisille.