Faktaa eikä fiktiota!

SK:n pääkirjoitus 30.6.2010 otsikoi Vihreiden ajavan kaksilla rattailla. Koska pääkirjoitus sisälsi osittain virheellistä tietoa, niin on syytä ne oikaista.

Koko hallituksen tiedossa on ollut jo hallitusneuvotteluissa sovittu asia, että Vihreät tulevat vastustamaan uusien ydinjätelaitosten rakentamista maahamme. Lehti kuitenkin toteaa, ettei Vihreät ole ainoa puolue, jossa mielipiteet jakaantuvat. Tämä on virhe: Vihreät päinvastoin on ainoa puolue, jonka koko eduskuntaryhmä on yksimielinen ydinvoimakeskustelussa eli yhtään uutta ydinvoimalaa ei maahamme tarvita. Ydinvoiman vastustajan on silti ollut mukava todeta, että kaikkien muiden puolueiden riveistä löytyy Vihreiden mielipiteen taakse loikanneita.

Pääkirjoitus ”tietää”, että Venäjältä tullut sähkö on kotoisin pääosin ydinvoimaloista. Venäjällä ydinsähkön osuus maan tuotannosta on vain kymmenkunta prosenttia. Kaapeleista tullutta sähköä ei kuitenkaan voida erotella. Vuoden 2008 aikana maahamme tuotiin Venäjältä sähköä 11 terawattituntia, joten kyseisen vuoden tuotannosta siis noin yksi Twh oli ydinsähköä eli aivan jotakin muuta kuin mitä pääkirjoitus toteaa.

Lehti heittäytyy myös hurskastelemaan toivoessaan valtiovallan puuttumista mahdollisiin rakennustöihin. Pääurakoitsija ottaa työväkensä sieltä, mistä haluaa, valtiovalta voi vain vikistä ja todeta asian.

Toivottavasti lehti ei yrittänyt esittää ydinvoimaloita vaarattomiksi todetessaan niiden toimineen Suomessa jo yli 30 vuotta ilman suurempia vahinkoja. Jos jonkin pitäisi olla varmaa, niin ydinvoimalan turvallinen toiminta. Niin sen varmaan piti olla myös 24 vuotta sitten Tshernobylissa.

Tapio Meri

Vihreä ydinvoiman vastustaja