(Satakunnan Kansa, 16.11.2008)

En voi olla tarttumatta kynääni ja kirjoittamatta terveyslautakunnan viime keskiviikkoisesta kokouksesta, jossa selvästi parempi ja pätevämpi hakija syrjäytettiin lautakunnan päätöksellä. Tilalle valittiin vuonna -83 syntynyt demaripoliitikon vanhemipi tytär, nuorempi -89 kun valittiin jo aiemmin kotipalveluun. Molemmat valinnat tehtiin vastoin virkamiehen esitystä. Olin itse varamiehenä läsnä jälkimmäisessä valinassa, jossa äänestyksen jälkeen äänin 5-3 valitiin em henkilö tähän virkaan. Vasemmisto sai tuekseen kokoomuksen edustajan. Näin toimii vasemmisto kokoomus akseli, minä annan sinulle, niin sinä annat minulle.

Nyt on vain kysymys siitä, onko avoterveydenhuollon terveydenhoitajan virkaan 44- vuotias mies huonompi kuin vuonna -83 syntynyt nuori nainen. Mies kun on toiminut mm. sairaankuljettajana, vuosia ensiavussa ja hoitanut monisairasta potilasta kotona päätoimisesti, joten valmiudet vaativaan tehtävään olisivat olleet varmastikin vertaansa vaille paremmat. Kysymyksessä oleva henkilö on kaiken lisäksi leski ja yksinhuoltaja, jolle soisi paremmat mahdollisuudet kuin osa-aika työ viransijaisena terveystoimessa.

Vasemmisto ja kokoomusjohtoiset lautakunat tekivät viimeiset palvelukset ansioituneelle demaripoliitikolle palkitsemalla hänet tyttäriensä työpaikalla. Väitetään, että poliittisia nimityksiä ei ole, vaan kyllä jo puheenjohtajan preppaus jo enteili äänestyksen tulosta. Pitänee paikkansa sanonta ”Näytä minulle kansakoulun vahtimestari, niin minä näytän sinulle demarin”.

Näin äänestäjien vaaleissa osoittama tahto sotketaan suohon, ja mikään ei Pori-nimisessä kaupungissa muutu. Hävettää olla moisen lautakunna varajäsen. Vaikka toisaalta eihän politikolta vaadita selkärankaa, riittää kun riittävän paksu selkänahka.

Hyvää ja suoraselkäistä joulunalusaikaa toivottaen
Ari Lagerbom
terveyslautakunna varajäsen (vihr.)