(Alasatakunta, mielipidekirjoitus 28.8.2008)

aila_isotalo.jpgIlmastonmuutos etenee vauhdilla. Siitä huolimatta usein näperrellään pikkuasioiden kanssa eikä puututa suuriin ongelmiin. Pienet teot, esim. kotitalouksien suorittama jätteiden lajittelu, ovat ilman muuta tärkeitä, koska monesta pienestä teosta tulee yhteensä paljon. Kuitenkin pitäisi puuttua suuriin ongelmiin, mutta siihen eivät yksittäisten ihmisten voimat riitä. Tarvitaan kansainvälistä yhteistyötä.

Todellinen ongelma maapallolla on väestönkasvu. Meitä on yksinkertaisesti aivan liikaa, jotta hyvä elintaso olisi mahdollinen kaikille. Maailmassa syntyisi paljon nykyistä vähemmän lapsia, jos naiset kaikissa maissa saisivat päättää asiasta. Me elämme hyvinvointivaltiossa, jossa naisella on oikeus päättää itse omasta ruumiistaan. Sen sijaan monissa kehitysmaissa jopa puolet 18-vuotiaista tytöistä on jo äitejä. Siellä vanhemmat naittavat alaikäisiä lapsiaan, joilla ei ole sananvaltaa ja jotka eivät edes tiedä, mikä heitä odottaa.

Toinen syy hillitsemättömälle väestönkasvulle nimenomaan köyhissä maissa on sosiaaliturvan puuttuminen. Kun ei ole eläkkeitä, pitää hankkia lapsia turvaamaan oma vanhuus. Ajatellaan, että jos hankkii monta lasta, niin kyllä niistä joku jää henkiin ja elättää vanhat vanhemmat. Tyttöjen kouluttaminen on erittäin tärkeätä, koska sen on selvästi todettu nostavan elintasoa ja pienentävän perheiden kokoa.

Syntyvyydensäännöstely, sosiaaliturva ja koulutus vaativat kuitenkin järjestäytyneen yhteiskunnan. Jos ihmiset kuolevat nälkään tai on sota, niin mikään ei ole järjestyksessä. Sotiin kuuluvat myös raiskaukset, joilla miehet teettävät tytöillä ja naisilla lisää ihmisiä, joita on jo muutenkin liikaa, ja vielä sellaisiin oloihin, joissa ei ole kunnollista terveydenhoitoa eikä riittävästi ruokaa.

Väestönkasvu aiheuttaa sen, että ruokaa ei riitä kaikille. Jos aasialaiset ja afrikkalaiset alkavat syödä yhtä paljon lihaa kuin yhdysvaltalaiset ja eurooppalaiset, niin maailman pellot eivät riitä. On suurta tuhlausta syöttää vilja ensin eläimille ja syödä sitten eläimet. Hyötysuhde on huono. Tästä näkökulmasta ajatellen olisi hyvä syödä vain sellaisia eläimiä, jotka elävät vapaana luonnossa ja joita ei tarvitse ruokkia. Silloin, kun eläimiä, esim. hirviä alkaa olla liikaa, niitä voitaisiin metsästää ja käyttää ravinnoksi.

Nälkä ajaa ihmiset liikkeelle. Perheet yrittävät vaeltaa kodeistaan sinne, missä on ruokaa ja jonkinlaiset toimeentulomahdollisuudet. Kun suuret joukot lähtevät kulkemaan, niin niitä ei pidättele mikään. Köyhät tulevat väkisin Euroopan Unioninkin rajojen yli. Tulevaisuudessa käydäänkin sotia ruoan ja puhtaan veden takia.

Jos kaikki alkavat ajaa yhtä paljon autoilla kuin me, niin millään tavalla tuotettu energia ei riitä. Jos lisäksi viljasta aletaan yhä enenevässä määrin tehdä polttoainetta lämmitykseen, sähköön ja liikenteeseen, niin nälänhädät lisääntyvät. Lentäminen on matkustusmuodoista kaikkein saastuttavin. Rikkaat voisivat siksi jo nyt vapaaehtoisesti vähentää lentokoneella tekemiään lomamatkoja.

Kaikki hyvät keinot ovat tarpeen. Biopolttoaineet, aurinkoenergia, tuulivoimalat ja muut hyvät keksinnöt eivät riitä, jos emme vähennä kulutusta. Me elämme järjettömässä tavaroiden paljoudessa. Kun mikään ei saisi maksaa enää juuri mitään, niin tehdään paljon huonoa tavaraa halvalla ‒ ja joissakin maissa orjatyövoimalla.

Mutta me olemme niin itsekkäitä, laiskoja ja ahneita, että emme hyväksy rajoituksia. On kuitenkin selvää, että rajoituksia on pakko lisätä ja lainsäädäntöä kiristää, koska ongelmat pahenevat koko ajan.

Aila Isotalo
Teol. lis., fil. maist.