(Satakunnan Kansa, mielipide 3.6.2008)

anne_liinamaa.jpgPorin sosiaalilautakunnan jäsenet Juha Sandberg ja Helena Vuontio (SK 2.6.08) esittävät, että päivähoitomaksut on pidettävä ennallaan Porissa. Kirjoituksesta saa väärän käsityksen siitä mitä päivähoitomaksujen muutokset käytännössä merkitsevät. Todellisuudessa on kyse sekä päivähoitomaksujen korotuksista että maksujen pienenemisestä, riippuen perheen tuloista.

Maksut laskevat, jos yksinhuoltaja tienaa alle 2800 ja kaksilapsinen kaksivanhempinen perhe alle 3800 kuukaudessa. Muutokset alentavasti ovat kymmeniä euroja kuukaudessa. Uudistuksesta hyötyvät eniten pienituloiset. Keski- ja suurituloiset maksavat päivähoidosta enemmän kuin aiemmin. Juuri köyhimmät perheet tarvitsevat eniten tukea, ja tämä uudistus on heidän kannaltaan askel parempaan suuntaan.

Päivähoidon asiakasmaksuja on korotettu viimeksi vuonna 2001. Korotus kohdistuu perheisiin, joissa vanhemmat käyvät töissä ja työssäkäyvien palkat ovat nousseet reilusti viimeisen seitsemän vuoden aikana. Päivähoidosta maksetaan siis suhteessa merkittävästi vähemmän kuin seitsemän vuotta sitten. Jatkossa asiakasmaksut ovat sidottu indeksiin, jolloin ne muuttuvat samaa tahtia yleisen tulokehityksen myötä eikä isoja kertakorotuksia enää tarvita.

Porin sosiaalikeskuksen budjetti on ylittymässä tänä vuonna roimasti. Myös lapsiperheille suunnattu osuus on rajallinen. Tämä on ikävä tosiasia, kunpa asia voisikin olla toisin. Uskallan väittää, että käytännössä päätös pitää päivähoitomaksut nykyisellään Porissa merkitsee, enemmin tai myöhemmin, sitä että rahat säästetään poistamalla kotihoidontuen kuntalisä.

Politiikassa joudutaan tekemään myös ikäviä päätöksiä, mutta kuntalaisilla on oikeus tietää päätöksen teon perusteet. Vastuullinen politiikan tekeminen edellyttää tosiasioiden tunnustamista ja vastuunottoa kokonaisuudesta.

Anne Liinamaa
Porin sosiaalilautakunnan jäsen (vihr.)