SK:n Kari Heinon artikkelissa (7.5) todettiin kesämökkeilyn olevan monesti vähäisellä käytöllä. Hän pohtii artikkelissaan käyttöveroa kesämökeille. Ehkäpä oikeampi muoto olisi eräänlainen energiaverotus.

Nykyään yhä useammissa mökeissä on koko talvikauden päällä sähköä kuluttava peruslämpö. Rankaisemalla tällaista turhaa energiankäyttöä voisivat kunnat ottaa käyttöön mökkisähkölisän. Sopimalla paikallisen sähköntoimittajan kanssa, kunta saisi tietyn summan kulutetun energian suhteessa. Saatu korvaus olisi korvamerkitty kunnan energiansäästötoimenpiteisiin.

Korotus kesämökkien energiankulutushintaan lisäisi harkintaa sähkön käyttöön. Samalla asukkaat miettisivät tarkemmin omaa energiankäyttöään hankkimalla mökeilleen esimerkiksi ilmalämpöpumpun ja aurinkokennoratkaisun. Uudet mökkirakentajat puolestaan paneutuisivat tarkemmin rakenteiden tiiviyteen, mökin vesi- ja viemäriratkaisuihin sekä parempiin lämmöneristyksiin.

Kesämökkeilyn hintaan kuvattu ”sähkövero ei paljoakaan vaikuta verrattuna mökkeilyn moniin muihin kustaanuksiin. Samalla loma-asukkaat osallistuisivat omalta osaltaan energiansäästökampanjaan. Heidän mahdollista ärtymistään voisivat kunnat harkinnan mukaan lievittää välttämällä kiinteistövewron jatkuvaa kohottamista.

Tapio Meri
Porin vihreät ry:n puheenjohtaja