Porin seudun Vihreät ry asetti ensimmäiset ehdokkaansa kevään 2025 kuntavaaleihin. Ehdokkaita nimettiin Poriin, Ulvilaan ja Harjavaltaan 14.6. pidetyssä kokouksessa.

Nimettyjen ehdokkaiden joukossa on porilainen vihreiden ensimmäisen kauden kaupunginvaltuutettu Hanna Sinisalmi, joka on toiminut tällä kaudella elinvoima- ja ympäristölautakunnan jäsenenä sekä kaksi vuotta kaupunginhallituksen varajäsenenä.

–  Olen päätöksenteossa ottanut huomioon kuntalaisten näkemyksiä. Kuuntelu on valtuutettuna tärkeä taito ja haluan myös jatkossa kehittää Poria yhdessä porilaisten kanssa. Elinvoima- ja ympäristöteemojen  lisäksi olen päässyt vaikuttamaan lasten ja nuorten asioihin, mm. siihen, että Nuorisopassilla pääsee nykyisin myös maauimalaan, Sinisalmi kommentoi.

Nimettyjen ehdokkaiden joukossa on mukana myös porilainen näyttelijä sekä nykyinen varavaltuutettu ja sivistyslautakunnan jäsen Henri Välikangas.

–  Väkivalta ja koulukiusaaminen ovat vakavia ongelmia, joihin liittyen olen saanut porilaisilta nuorilta yhteydenottoja. Kiusaamisen lopettamiseen ja varhaiseen puuttumiseen on etsittävä lisää keinoja. Tämän lisäksi haluan edistää kaupunkikeskustan kehittämistä, viihtyvyyden lisäämistä ja kulttuuripalveluita, Välikangas toteaa.

Porin seudun Vihreiden puheenjohtaja ja Kullaalla asuva Pyry Väre lähti myös ensimmäisten joukossa ehdolle kuntavaaleihin.

– Teimme Porissa viime kuntavaaleissa historian parhaan tuloksen ja saimme seitsemän kaupunginvaltuutettua. Lähdemme tavoittelemaan yhtä hienoa tulosta, ja aiomme saada takaisin viime vaaleissa menetetyt valtuustopaikat Ulvilassa ja Harjavallassa, listaa Väre.

Nimetyt 11 ehdokasta ovat Anu Ikonen-Kullberg, yliopisto-opettaja, Pori, Hanna Sinisalmi, luokanopettaja KM, Pori, Heli Mannersuo-Ojansuu, varhaiskasvatuksen opettaja, FM, Pori, Henri Välikangas, näyttelijä, Pori, Jarkko Santala, tietojärjestelmävastaava, Pori, Justus Leppänen, ravintolatyöntekijä, apulaisvuoropäällikkö, Pori, Merja Brander, kuntoutuksen ohjaaja (AMK), Ulvila, Pyry Väre, sijoittaja, Ulvila, Henry Flinkman, museojohtaja, Harjavalta, Tiina Toivonen, Controller, Ulvila, Minka Leino-Holm, sosiaalityöntekijä, Pori.

Porin seudun Vihreät ry vastaa vuoden 2025 kuntavaalien ehdokkaiden asettamisesta Porin, Ulvilan ja Harjavallan lisäksi Nakkilaan, Merikarvialle ja Pomarkkuun. Seuraavia ehdokkaita nimetään kesän lopulla.