Petri Harjula (SK 2.4.2020) muistuttaa, että Porin päättäjät on valittu tekemään vaikeitakin päätöksiä. Hän epäilee, että päättäjät haluavat pitää henkilökunnan töissä sen takia, että saisivat enemmän ääniä seuraavissa vaaleissa. Harjula pitää käsittämättömänä, että henkilökuntaa ei Porissa ole vielä lomautettu. Tällainen ajatus onkin hyvin ymmärrettävää, jos ajattelee päätöksentekoa pelkästään talouden näkökulmasta unohtaen inhimillisyyden ja vastuun porilaisten ihmisten pärjäämisestä.

Elämme hyvin poikkeuksellisissa oloissa ja moni kokee turvattomuutta. On paljon aihetta huoleen. Monet kantavat huolta siitä sairastuuko joku omainen vakavasti, lähes kaikkien tuttavapiiriin kuuluu joku ikänsä tai terveytensä puolesta riskiryhmään kuuluva. Perheiden arki on muuttunut, kun lapset ovat siirtyneet koulujen lähiopetuksesta etäopetukseen. Tämän kaiken lisäksi monet kantavat huolta toimeentulostaan. Siitä riittävätkö rahat ruokaan ja muihin välttämättömiin menoihin. Edessä tulee epäilemättä olemaan konkursseja ja taloudellinen taantuma. Kaikilla ei tule menemään taloudellisesti huonosti ja monien hyväosaisten voi olla vaikea samaistua niihin, jotka elävät jo valmiiksi hyvin niukasti ja pienikin heilahdus taloudessa saattaa aiheuttaa vakavia seurauksia.

Kuntapäättäjien yksi tärkeä tehtävä on kunnan talouden tasapainossa pitäminen. Se ei kuitenkaan ole ainoa tehtävä. Porin kaupungin strategiassa yhdeksi tavoitteeksi on asetettu muun muassa hyvän elämän luominen porilaisille. Tämän tavoitteen alla on hyvinvointierojen kaventaminen. Porin kaupungin henkilökunnan lomauttaminen merkitsisi merkittäviä toimeentulon ongelmia useissa perheissä. Vaikeissakin tilanteissa meidän porilaisten on mietittävä, miten me pärjäämme yhdessä ja miten voimme toisiamme tukea. Lomautukset eivät ole koskaan vastuullisen kuntapäättäjän ensimmäinen ja itsestään selvä ratkaisu kuntatalouden tasapainottamiseen.

Anne Liinamaa

Porin kaupunginvaltuutettu (vihr.)