Äänestä ihan ketä haluat, mistä puolueesta tahansa, kunhan äänestät.

Maailmassa on mielipiteitä yhtä paljon kun ihmisiä. Niinpä suosittelen äänestämään ihmistä, jonka elämäntilanne tai -arvot ovatsamansorttiset, kuin itsellä. Jos olet yrittäjä, toinen yrittäjä tietää ne kiemurat. Jos olet yksinhuoltaja, toinen samanlainen tietää elämäntilanteestasi.

Erityisesti nuorille äänestäjille sanoisin, että äänestä ihmeessä nuorta ehdokasta, ihan mistä puolueesta tahansa. He opiskelevat, saavat tai eivät saa työpaikkoja, ihan niinkuin sinä. Suurella todennäköisyydellä he ajavat valtuustoissa asioita, jotka ovat sinullekin tärkeitä. Vaalikoneet ovat hyviä apuna sopivan ehdokkaan etsimisessä.

Vaaleissa ehdokkaat kertovat esitteissään kärkiteemojaan, eli niitä asioita, mitkä on sydäntä ja arkea lähimpänä. Allekirjoittanutkin sai viestiä, että ajaisin omaa etuani, kun opettajana (toisessa kunnassa) kerron koulutuksen ja erityisoppilaiden koulunkäynnin olevan minulle tärkeitä asioita.

Ehdokkaasi, kenet sitten valitsetkin, joutuu oman arvomaailmansa perusteella tekemään päätökset, mihin rajallinen määrä kaupungin varoja voidaan laittaa. Edes kaikkea tärkeänä pitämäänsä ei voi kuntaan saada, ellei raha riitä. Iäkkään ehdokkaan arvotukset ovat erilaisia kuin nuorten, varakkaan erilaiset kuin köyhemmän.

Jos toivot muutosta nykytilanteeseen paikkakunnallasi, äänestä uutta ehdokasta. Vain äänestämällä voit vaikuttaa siihen, kuka päättää sinun veroina maksamasi rahaosuuden käytöstä. Muista antaa oma äänesi 9.4. ja kannusta kaverikin äänestämään!

Piia Risku-Myllyharju tietää äitinä ja sijaisäitinä olemisesta, opettamisesta ja koululaisten asioista aika paljon. Hyvin vähän tietää vihaamisesta ja epätasa-arvosta.