Julkaistu Satakunnan Kansan mielipideosastolla to 30.3.

Kallon kahvila herätti tunteita jo viime kesänä. Nyt asia on noussut uudelleen kuumaksi puheenaiheeksi rakennushankkeen myötä.

Kallo on upeimpia luontomatkailukohteita, joita Porista löytyy. Meri-Porin alue on koko Porille valtava matkailuvaltti, mutta sen potentiaali on hyödyntämätön.

Aluetta tulee kehittää kokonaisuutena yhteistyössä kaupungin organisaation, kaupunkilaisten ja yrittäjien kanssa. Hankeet, jotka parantavat Meri-Porin alueen vetovoimaa, lisäävät koko kaupungin vetovoimaa. Kallon kahvila on yksi näistä hankkeista.

Kalloon tullaan nimenomaan luonnon vuoksi. Tästä syystä kohde on valikoitunut myös kahvilan sijainniksi. Ympäristöarvot ja kahvilahanke eivät sulje toisiaan pois. Kahvila houkuttelee yhä useammat nauttimaan maisemasta. Kahvilaa voi ylläpitää ja laajentaa ympäröivää maisemaa ja ympäristöä kunnioittavasti. Uskomme, että tämä on ollut myös kahvilayrittäjän tavoite.

Kahvilatoiminta toivotettiin alkumyllerryksen jälkeen varsin tervetulleeksi viime kesänä Kalloon. Se lisäsi Kallon kävijöitä aiheuttaen hankaluutta liikennejärjestelyissä. Alueen liikennejärjestelyihin tulee nyt kiinnittää entistä tarkempaa huomioita kaikkien alueella liikkujien turvallisuuden lisäämiseksi. Se on koko alueen etu.

Lakkautetun Mäntyluodon koulun piha-alue voisi olla yksi vaihtoehto parkkipaikaksi alueen kävijöille. Tämä keventäisi liikennekuormaa Kallon saarelle ja samalla houkuttaisi vierailijat kierrokselle idylliseen ja ainutlaatuiseen Uniluotoon. Porin Linjojen bussiyhteydet kulkevat Meri-Porin suuntaan jo nyt suhteellisen hyvin.

Peräänkuulutamme yhteistyötä näiden matkailuvalttiemme eduksi. Yksittäisten vetonaulojen sijasta kaipaamme alueen kokonaisvaltaista kehitystä kansainvälisestikin kiinnostavan Meri-Porin alueen elivoinvoiman lisäämiseksi.

Vihreät kuntavaaliehdokkaat
Laura Pullinen, Anne Liinamaa, Jere Kuusinen, Juuli Ojansuu, TIina Kudjoi, Teija Österlund, Laura Hämäläinen, Piia Risku-Myllyharju, Tuomas Vainionpää sekä hallituksen jäsen Iiro Ikonen

Kuva: VisitPori