Sini Solala

Kevään edetessä siintää jo monen mielessä kuumat sannat ja välkehtivät laineet. Olet sitten auringonpalvoja tai luontoharrastaja, yhtä kaikki, tarjoaa Yyteri sinulle elämyksiä.

Meri-Porin Yyteri on valtakunnallisesti arvokas maisema-alue ja kansainvälisesti korkealle rankattu rantalomakohde. Se on myös tunnettu uhanalaisista dyyniluontotyypeistään ja lintuharrastajien paratiisina.

Meri-Poriin ja Yyteriin tulee suhtautua ennen kaikkea arvokkaana luonnonympäristönä ja vasta toissijaisesti matkailuvalttina. On nähty mitä massaturismi voi alueelle tehdä. Tallaamiselle herkät dyynit eivät ole vieläkään täysin toipuneet menneiden vuosien rokkifestarien ja beachfutistapahtumien jättämistä jäljistä. Onneksi ainakin jostain virheistä on sittemmin opittu ja näyttää siltä, että luonnon ja matkailun yhteensovittamisessa jo jokseenkin paremmin onnistuttu.

Meri-porin vahvuuksia ovat merellisyys ja pohjoismaiden suurin ja rikkain jokisuisto, joka sekin on valtakunnallisesti arvokas maisema-alue. Alueella on siten paljon mahdollisuuksia luontomatkailun kehittämiseen ja se voisi profiloitua vielä nykyistä enemmän luontoturismikohteena lähi- ja kansainvälisille matkailijoille. Porin kaupungin tulisikin pohtia Selkämeren luontomatkailukeskuksen perustamista Yyteriin. Sitä tukisi jo olemassa oleva ympäristöviraston rakentama laaja ja hyväkuntoinen retkeilyreittiverkosto.

Luontomatkailun kehittäminen edellyttää tietysti vesistöjen tilasta ja luonnon monimuotoisuudesta huolehtimista. Yyterinniemen luonnontilaa ja sen tarjoamia virkistyskäyttömahdollisuuksia ei pidä missään tapauksessa heikentää. Huoleen on aihetta, jos kuulet suunnitelmista esimerkiksi pohjasoran nostamiseen, Natura-alueelle rakentamiseen, sataman laajentamiseen, Ekokemin purkuputkeen tai kalanviljelylaitokseen liittyen. Edellä mainitun kaltaiset hankkeet toteutuessaan nakertavat vähitellen ainutlaatuista ja arvokasta aluetta. Pysytään siis valppaina ja pidetään yhdessä huolta meille kaikille tärkeästä Meri-Porista.

Päätökset, joita Yyterinniemen käyttöön liittyen tehdään, koskettavat laajalti ja muitakin kuin porilaisia.