Mielipidekirjoitus – (Satakunnan Kansa 02/2014)
SK (27.1.) kertoi kotitekoisen sähkön käytöstä. Vaikka aurinkosähkö (osittain myös tuulisähkö) ottaa vielä täällä ensiaskelia tarjoavat nämä uudistuvat energiamuodot tulevaisuuden jo nyt. 8.1. TV 2:n A- studiossa esitetty dokumentti kertoi ratkaisun miten voidaan mahdollinen em. energiamuodoilla tuotettu ”liika” sähkö hyödyntää ja jopa varastoida. Vaikka Suomea ei vielä tämä positiivinen ongelma juuri kiusaakaan, on jo nyt syytä energiayhtiöiden ottaa molemmat tuotantomuodot omiin käsiinsä.
Homma hoituu siten, että vedestä (H2O) erotetaan elektrolyysissä (siis sähkön avulla) vety (H2) ja happi (O); samalla syntyy lämpöä ja happea.. Vety johdatetaan yhteen hiilidioksidin (CO2) kanssa, jolloin syntyy metaania (CH4) ja sivutuotteena lämpöä ja vettä. Syntynyt synteettinen , täysin uudistuvilla energiamuodoilla tehty poltttoaine joka vastaa muuten täysin maakaasua ja korvaa näin ollen sen.
Dokumentissa haastatellut VTT:n Pasi Vainikka ja Lappeenrannan Yliopiston Jarmo Partanen olivat varsin vakuuttuneita uuden ratkaisun käyttökelpoisuudesta. Menetelmä antaa vastauksen kuinka sähköä voidaan varastoida, ratkaisu, jota koko maailma tarvitsee. Käsillä on saasteeton polttoaine, jonka raaka-ainevarastot ovat rajattomat: aurinko ja tuuli. Asiantuntijat ovatkin jo kiivasta vauhtia selvittämässä, minne ensimmäinen polttoaineasema maahamme rakennetaan.
Auton tankkaaminen aurinkopolttoaineena on jo täyttä totta Saksassa ja ehkä siis vuoden parin päästä myös Suomessa. Varastoitavaa kaasua voidaan sittemmin käyttää vaikkapa teollisuuden, voimalaitosten ja auton polttoaineena ilman CO2-päästöjä. Ratkaisu aiheuttanee mielipide-eroavaisuuksia sähkö-ja kaasuautojen käyttäjissä. Niin kauan kuin sähköautojen polttoaineena ei ole uudistuvilla energiamuodoilla tuotettua sähköä, vie synteettisesti valmistetulla kaasulla toimiva ”metaaniauto” voiton täysin saasteettomana.
Kohdistuipa mielenkiintomme autojen polttoaineiden puhtauteen tai sen hintaan, tyydyttää ratkaisu kumman tahansa katsontakannan . Polttoaineena kaasu on selvästi halvempaa kuin bensiini. Kaasuautokin voi kaasun loppuessa jatkaa bensiinin voimalla. Haminan Energian laskelmissa Passat-henkilöautolla 100 km:n polttoaine maksoi 5,18 euroa ja bensiinillä 11,29 euroa. CO2-päästöt puolestaan olisivat olleet synteettistä maakaasua käyttäen 0 grammaa ja bensiinillä 15,6 kiloa. Hyvä todiste uuden tekniikan läpimurrosta kertoo, että Audi tuo keväällä markkinoille uuden kaasuautonsa. Uskoa yrityksellä menestykseen on: Audi on mukana myös polttoaineen valmistusketjussa.
Mitä Satakunnassa voitaisiin hyötyä uuden teknologian läpimurrosta? Maakunnan energialaitokset voisivat ottaa aurinkoenergian tosissaan ja aloittaa sen laajamittaisen talteenoton mm. maksamalla verkkoon toimitetusta ylimääräisestä sähköstä kunnon korvauksen. Syytä saattaisi olla tutkia mahdolliset tulevat synergiaedut jo tässä vaiheessa maakunnassamme toimivan biokaasuvalmistajan kanssa.
Tapio Meri (vihr)
Pori