Mielipidekirjoitus – (Satakunnan Kansa 8.7.2013)

Porin kaupunginhallitus perui yllättäen perusturvan virkamiesten tutkintapyynnön ja salasi asian julkisuudelta. Ihmettelen kaupunginhallituksen toimintatapaa asiassa, joka lain mukaan on julkinen. Toiminta on vastoin lakia viranomaisten toiminnan julkisuudesta. Tutkintapyyntö tehtiin aikanaan julkisesti, miksi sen peruutus salattiin? Miksi ensin julkinen asia yhtäkkiä muuttuikin salaiseksi? Eikö olisi kohtuullista asianomaisia syytettyjä virkamiehiäkin kohtaan tuoda asiat julki? Tietääkö päättäjien oikea käsi, mitä vasen käsi touhuaa? Tuleeko tästä lisäkuluja kaupunkilaisille? Haluan kuntalaisena tietää selvästi, miten kaupunginhallitus perustelee salailunsa asiassa. Virkamiesten kapulakieli ei kelpaa vastaukseksi. Hyvän hallinnon edellytys on päätöksenteon avoimuus. Ehdotan kaupunginhallituksen ja – valtuuston kokousten laittamista reaaliajassa nettiin, jotta me veronmaksajat voimme seurata ilmeisesti varsin värikästä toimintaa.

Tuomas Zacheus
kasvatustieteen tohtori, (vihr.)