(Kannanotto 23.6.2008)

Porin seudun vihreät ry vaatii ilmastomuutoksen torjuntaan enemmän ohjausta energian säästämiseen ja panostusta uusiutuvien energianlähteiden kehittämiseen. Puhdas ja myös ympäristölle vaaraton energiaratkaisu onkin koko Euroopan nopeimmin kehittyvä energian kehityssuunta

Viimeaikaiset käyttöongelmat niin Olkiluodon kuin Slovenian Krskon voimaloissa osoittavat ydinvoimaloiden olevan pysyvä uhka energian toimittajana. Myös

ydinjätteiden varastointi Eurajoen kallioperään jättää mahdollisuuden vakavaan säteilyonnettomuuteen.

Maamme kaivoslaki antaa mahdollisuuden etsiä uraania lähes mistä tahansa  ja myös perustaa sitä tuottavan kaivoksen. Porin seudun vihreät ry ei voi hyväksyä tällaista kaivoshanketta missään muodossa.

Lisäydinvoimaa Suomi ei tarvitse. Esimerkiksi Teollisuuden Voima arvioi, että rakentamalla Olkiluoto 4 hiilidioksidipäästöt laskisivat vain alle neljä prosenttia vuoden 2020 mennessä toimitettavista päästövähennyksistä. Samainen vähennys on saavutettavissa energian säästötoimenpiteillä, lisäämällä bioenergian tuotantoa ja vähentämällä turpeen polttoa. Pieni prosentti Teollisuuden Voiman laskelmissa kuvaakin laskelman lähtevän ideologiselta eikä rationaaliselta pohjalta.

Lisätietoa:
Porin seudun vihreät ry, Tapio Meri, pj GSM 044-0455970