Vihreän ryhmän puheenjohtaja Anna Kyhä-Mantere:
Neuvottelut eivät olleet Vihreälle valtuustoryhmälle helpot. Kannatimme sisäliikunta- ja tapahtumatilaratkaisun osalta toista vaihtoehtoa. Ei ole salaisuus että Konepajanrannan alue olisi tarjonnut meidän mielestämme ylivoimaisesti parhaat ja toimivimmat tilaratkaisut. Meidän mielestämme Porin elinvoimasta huolehditaan luomalla tapahtumille mahdollisuuksia menestyä. Jotta tämä voi aidosti toteutua, ei tapahtumia ja liikuntaa pitäisi asettaa vastakkain.
Asian sulatteluun on kyllä tarvittu kuitulisää, mutta uskon että yhteistyötä tekemällä saadaan enemmän aikaiseksi kuin riitelemällä. Hyvästä neuvotteluyhteydestä haluankin kiittää muita ryhmyreitä.
Vihreälle valtuustoryhmälle on tärkeää että kulttuurin, tapahtumien ja liikkumisen mahdollisuuksia Porissa parannetaan ja meille on tärkeää, että myös Porin elinvoimasta huolehditaan. Luotamme siihen että saamme tänään tehtävien linjausten myötä lopulta Poriin upouudeksi peruskorjatun ja modernin keskustakirjaston, sekä kirjaimellisesti liikettä porilaisten niveliin, kun linja-autoaseman alue herätetään uuteen loistoon. Saamme enemmän liikkumisen mahdollisuuksia, mitä on todella kaivattu.
Nyt on tähän mennessä tehty näiden tulevien hankkeiden ennakkovaikutusten arvioinnit. Ja siinäpä se. Ne antavat suunnan mutta eivät vielä juurikaan muuta. On hyvä muistaa, että tänään tehtävät linjaukset ovat vasta alkusysäyksiä tilojen varsinaiselle suunnittelulle.
Seinien lisäksi seuraavaksi suunnitellaan sisältöjä.
Tehdyt linjaukset herättävät huolta etenkin tapahtumakentällä. Porilaisilla tapahtumatekijöillä on paljon sanottavaa tulevista tiloista. He edustavat käyttäjiä, joita toivon että suunnittelussa kuunnellaan tarkalla korvalla.
Kävin myös kuuntelemassa turkulaisia tapahtumatekijöitä. Heilläkin oli paljon mielenkiintoista sanottavaa vailla omia intohimoja. Päällimmäisenä jäi mieleen se, että melko uudessa Kupittaan palloiluhallissa, jota on käytetty myös meidän tulevan tapahtumatilamme vertailussa, ehdittiin järjestää kaksi keikkaa kunnes tila todettiin toimimattomaksi keikoille.
Meidän tulee siis olla valppaalla asenteella ja nähdä mahdollisuuksia – opitaan muiden virheistä ja tehdään oikeasti toimivat tilat. Kannattaa kuunnella niitä, jotka tuntevat lajien ja tapahtumien arjen.
Yksi ratkaisu ei sovi kaikille ja erilaiset lajit, puhumattakaan tapahtumista tarvitsevat erilaisen alustan. On paljon eri lajeja, eri käyttäjäryhmiä, eri intressejä. Tässä tulee olemaan yhteensovittamista. Yhtälö ei ole todellakaan helppo, mutta onko se mahdoton? Siksi myös Urheilutalon peruskorjauksen tulee olla tiivis osa tätä suunnittelukokonaisuutta.
Tässä yhteydessä haluan vielä puolustaa kaupungin kokoelmia, jotka tosin olisivat vaatineet tuekseen muitakin. Kokoelmakeskuksen osalta linjattiin vain että se toteutetaan myöhemmin, mikä voi tarkoittaa mitä tahansa. Vihreässä valtuustoryhmässä on jäseniä, jotka ovat nuorempia kuin puheet kokoelmakeskuksesta. Silti juuri nämä nuoret puolustivat kokoelmakeskusta äänekkäimmin.
Porin tulee olla houkutteleva kaupunki myös yksityisellä rahoituksella mahdollisesti toteutettaville tilahankkeille. Haluamme nähdä tämän osana kaupungin kokonaisvaltaista kehittämistä sekä mahdollisten synergioiden ja saavuttamiseksi eri hankkeiden välillä. Siksi olemme yhdessä Kokoomuksen kanssa jättäneet aihetta koskevan toivomusponnen eli kannatamme tätä:
”Porin tulee olla houkutteleva kaupunki myös yksityisen rahoituksen pohjalta mahdollisesti toteutettavien tapahtumatilahankkeiden, kuten esimerkiksi Osalan käynnistymisessä. Mahdollisten hankkeiden käynnistyessä kaupungin tulee olla aktiivisesti mukana kulttuuritoimintojen muotoutumisessa siten, että edistetään toimintaa kehittäviä kulttuurikumppanuuksia ja strategisten tavoitteiden toteutumista.”
