Minna Haaviston pitämä puhe Porin kaupunginvaltuustossa 26.8.2024

Arvoisa puheenjohtaja ja hyvät valtuutetut,

Olemme tänään isojen asioiden äärellä ja siksi on hyvä ymmärtää myös iso kuva Euroopassa käynnistyneestä energiamurroksesta. Seuraavina vuosikymmeninä energiajärjestelmämme muuttuu merkittävästi niin ilmastonmuutoksen torjunnan kuin huoltovarmuuden turvaamisenkin vuoksi. Fossiiliset polttoaineet tulevat vaihtumaan uusiutuvaan sähköön ja sillä tuotettuihin uusiutuviin polttoaineisiin. EU ohjaa muutosta mm. laajenevan ja kiristyvän päästökaupan avulla.

Esimerkiksi meriliikenne ja lentoliikenne tulevat siirtymään uusiutuvien polttoaineiden käyttöön, samoin teollisuus. Tämä tulee luomaan valtavat markkinat synteettisille uusiutuville polttoaineille, joiden valmistus on vielä varsin vähäistä. Synteettisten polttoaineiden valmistuksessa merituulivoimalla tuotettua vetyä yhdistetään biopohjaisista polttoprosesseista tai mädättämisestä peräisin olevan hiilidioksidin kanssa. Näin saadaan uusiutuvaksi luokiteltavaa e-metaania tai e-metanolia. Esimerkiksi Wärtsilä rakentaa jo nyt kaikki laivamoottorinsa sellaisiksi, että ne pystyvät tulevaisuudessa käyttämään myös uusiutuvia e-polttoaineita.

Pori on sijaintina erittäin houkutteleva niin e-polttoaineiden valmistukselle kuin muillekin vihreän siirtymän teollisuushankkeille. Meillä on tällaiselle teollisuudelle sopivia teollisuusalueita mm. Tahkoluodossa, Kirrinsannassa ja Peittoossa. Tällaisen teollisuuden sijoittuminen kaupunkiimme vaatii kuitenkin energiayhtiötämme isoja investointeja esimerkiksi sähkölinjoihin ja liittymiin, höyryntuotantoon ja kaukolämpöverkkoon sekä hiilidioksidin talteenottoon. Tällaiset investoinnit tuovat tuloja vasta pitkällä aikavälillä, lyhyellä aikavälillä ne heikentävät yhtiön tuloutusmahdollisuuksia.

Ymmärrän hyvin kaupunginjohdon tuskailun asian kanssa, sillä kaupungin talous ei kestä odottaa myöhemmin realisoituvia tuottoja. Kaupunki tarvitsee tulonsa joka vuosi selvitäkseen lakisääteisestä palvelutuotannostaan. Siksi tarvitsisimme energiayhtiön omistukseen pitkäjänteistä sijoittamista harjoittavaa ja yhtiön kasvua hakevaa kumppania.

Kun nyt puhumme Pori Energian vähemmistöosuuden myymisestä, puhumme oikeastaan siitä, hyödynnämmekö Porille avautuvan mahdollisuuden houkutella kaupunkiin vihreän siirtymän teollisuutta. Itse näen, että myynnissä on kyse strategisesta linjauksesta, jossa päätämme joko keskittyä keräämään tuloutusta Pori Energian kaupunkilaisille tarjoamista palveluista sen ainoana omistajana tai sitten panostamme siihen, että tulevaisuudessa tuloutus tulee entistä enemmän yritysten maksamista palveluista, vaikkakin jakautuen useammalle omistajalle. Minusta tämä jälkimmäinen vaihtoehto olisi myös kuntalaisen etu.

Tänään emme ole vielä päättämässä myynnistä. Olemme päättämässä vasta niistä reunaehdoista, jolla myyntiä voidaan harkita tehtäväksi. Vielä emme siis tiedä, onko meille joskus myöhemmin esitettävä tarjous hyvä vai huono. Sitä voidaan arvioida vasta silloin kun tarjouksen kaikki yksityiskohdat ovat tiedossa. Nyt asetettavilla reunaehdoilla varmistetaan, ettei neuvotteluja lähdetä käymään sellaisten tahojen kanssa, joita kiinnostaa vain pikavoittojen tekeminen kaupunkilaisten kukkaroilla. Minusta prosessi on tähän mennessä hoidettu hyvin ja sitä kannattaa ehdottomasti jatkaa. Kiitos virkamiehille asian huolellisesta valmistelusta.