Porin seudun Vihreät on mukana puoluerajat ylittävässä Maksuton ehkäisy porilaisille nuorille -kuntalaisaloitekampanjassa.

Porin nuoret kuntavaaliehdokkaat yhdistyksineen käynnistävät Maksuton ehkäisy porilaisille nuorille -kampanjan. Kuntalaisaloitteen allekirjoitusten kerääminen aloitetaan lauantaina 1.4. klo 10 Eetunaukiolla Porissa.

Maksuton ehkäisy porilaisille nuorille on osa valtakunnallista Maksuton ehkäisy nuorille -kampanjaa. Kampanjassa vaaditaan kuntia ja kaupunkeja tarjoamaan maksutonta ehkäisyä alle 25-vuotiaille nuorille. Maksuton ehkäisy ulotetaan 20-24-vuotiaisiin, sillä kyseisessä ikäryhmässä tehdään eniten raskaudenkeskeytyksiä.

Maksuttoman ehkäisyn on todettu lisäävän ehkäisyn käyttöä. Maksutonta ehkäisyä tarjoavissa kunnissa nuorten tekemien raskaudenkeskeytysten määrä on laskenut merkittävästi ja sukupuolitautitartuntojen määrä on vähentynyt.

Maksuttomalla ehkäisyllä säästöjä ja hyvinvointia

Rauman kaupunki on vuodesta 2011 alkaen tarjonnut maksuttoman ehkäisyn alle 20-vuotiaille. Raskaudenkeskeytykset ja sukupuolitautitartunnat ovat vähentyneet ikäryhmässä selkeästi. Esimerkiksi klamydiatartuntojen määrä on laskenut kolmanneksella. Lisäksi on arvioitu, että maksuttoman ehkäisyn tarjoaminen on tuonut kaupungille vuosittain 100 000 euron säästön.

– Maksuttoman ehkäisyn tarjoaminen on selvästi nuorten hyvinvointia edistävä teko. Tämä on kaikkien nuorten asia ja siksi olemme lähteneet edistämään asiaa yli puoluerajojen. Ennaltaehkäisy on tässä aloitteessa konkretiaa – on edullisempaa ehkäistä ei-toivotut raskaudet ja sukupuolitautitartunnat, kuin niiden jälkiseuraukset, kampanjan starttia summaavat Sonja Lautamatti Keskustanuorista, Petteri Nurmi Demarinuorista ja Laura Pullinen Vihreistä.

Aloitteessa vaaditaan kuntaa tarjoamaan sekä kondomeja ja kuparikierukoita että hormonaalista ehkäisyä. On tärkeää, että nuoret löytävät itselleen sopivimman ehkäisyn muodon, jotta seksitauteja ehkäistään tehokkaammin, ja vastuu ehkäisystä jakautuu tasaisemmin kaikille sukupuolille.