Porin seudun Vihreät ry

Sääntömääräinen kevätkokous 4.4.2013

JULKILAUSUMA

Porin kaupungin tehtävänä on tuottaa asukkailleen peruspalvelut verovaroin. Näihin peruspalveluihin sisältyy mm. terveydenhoito. Perusterveydenhuollon pitää toimia. Kaikkien tulee saada apua ja hoitoa varallisuudesta, koulutuksesta ja asuinpaikasta riippumatta. Valitettavaa arkea porilaiselle ovat kuitenkin terveyskeskusten ja -asemien pitkät jonot. Yhteydenotto ja hoitoon pääsy omaan terveyskeskukseen on hidasta ja vaikeaa. Viime päivinä olemme myös saaneet lukea erityisesti keskustan ulkopuolella olevien seutujen kuten Ahlaisten ja Yyterin terveyspalvelujen vaikeasta tilanteesta.

Terveydenhuoltopalveluiden saamisen helpottamiseksi Porin seudun Vihreät esittää, että perusturvassa käynnistetään toimet terveysbussien perustamiseksi. Palvelut on oltava lähellä kuntalaisia niin keskustassa kuin kauempanakin ja niihin on tarvittaessa päästävä nopeasti. Terveysbussi on matalan kynnyksen terveyspalvelu, jossa voi hoitaa perusterveydenhuoltoon kuuluvia toimenpiteitä kuten verikokeita, verenpainemittauksia ja muita tutkimuksia. Pyörillä liikkuva terveyspalvelu tuo helpotusta terveyskeskusten jonoihin ja kaukana keskustasta asuvien arkeen.

Terveysbusseja ja -kioskeja on jo perustettu eri puolilla Suomea, mm. Torniossa, Lahdessa ja Ylöjärvellä sekä Etelä-Karjalassa. Kokemukset busseista ovat olleet myönteisiä.

Porin seudun Vihreät kannattaa terveysbussien perustamista. Matalan kynnyksen palvelujen vieminen sinne missä niitä tarvitaan on nykyisessä tilanteessa perusteltua. Porin Vihreiden valtuustoryhmä jättää Porin kaupunginvaltuuston seuraavassa kokouksessa asiasta valtuustoaloitteen.