KANNANOTTO (10.4.2008)

Porin seudun vihreät ry esittää huolestuneisuutensa Porin seutukunnan kasvihuonekaasupäästöjen määrästä. Tammikuussa ilmestyneen ILPOS-projektin mukaan päästöjen määrän pitäisi pudota 1,86 Megatonniin (vuonna 2005 2,64 Mt) ja sähkönkulutus 4700 Gigawattituntiin (vuonna 2005 7100 GWh).

Projektissa on esitetty monia hyviä ratkaisuja lopputulokseen pääsemisestä. Nyt kun keinot on löydetty, odotamme kaupungin ja koko seutukunnan aloittavan välittömästi päästöjen vähentämiseen tarvittavia toimenpiteitä.

Ratkaisujen löytämiseksi esitämme kaupungin juhlavuotensa kunniaksi perustamaan puolueettoman energianeuvojan viran antamaan rakentajille parannusehdotuksia ja neuvoja energian säästämiseksi.

Seutukunnan kiinteistöjen rakentamisessa ja saneerauksessa tulee ratkaisuja tarkastella entistä enemmän energiankulutuksen säästämiseksi. Myös kaikkien kiinteistöjen jokapäiväistä energian käyttöä tulee vähentää.

Päästöjen määrää voidaan laskea lisäämällä tuuli- ja bioenergiaa nyt kun syöttötariffeja ollaan niiden osalta tarkastamassa.  Kaanaaseen rakenteilla olevan monipolttolaitoksen pääpolttoaineeksi valitun turpeen määrää tulee laskea. Se tapahtuu parhaiten lisäämällä seutukunnan puu- ja puujätetoimituksia sekä sopimalla lähiseutujen maanviljelijöiden kanssa energiakasvien viljelemisestä.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Tapio Meri